January 23, 2007

Strategic Project Director

The Penobscot East Resource Center seeks an experienced Project Director to lead the Downeast Initiative, a groundbreaking pilot program in community-based management to rebuild the groundfishery in the eastern Gulf of Maine. The project director will secure federal regulatory policy support. Responsibilities include developing and implementing a campaign strategy that will result in the approval of the program by the New England Fisheries Management Council. This job position will be located in Stonington, Maine.

A master’s degree in fisheries or environmental policy, a law degree, or comparable experience required. Candidates should send a letter of interest and a detailed resume to Robin Alden, Penobscot East Resource Center, PO Box 27, Stonington, ME 04681, or to robin@penobscoteast.org. Job description posted at www.penobscoteast.org

January 15, 2007

Journées d’études

La "mise en patrimoine" de l’eau :

une perspective interdisciplinaire

organisées par le GDR « rés-eau-ville » (GDR 2524 du CNRS) et le Centre EREIA (EA 4026, Université d’Artois)

Arras, Université d’Artois, Bâtiment des Arts

Vendredi 9 et Samedi 10 mars 2007

Entrée libre sur réservation

Renseignements et réservations

Nadine Hubert : + 33 (0)3 21 60 37 62 ou nadine.hubert@univ-artois.fr

La « mise en patrimoine de l’eau »: une perspective interdisciplinaire

Vendredi 9 et Samedi 10 mars 2007,

Arras, Université d’Artois

Exposé de la thématique et présentation du programme:

Depuis quelques années on assiste, parallèlement à la diffusion du concept de développement durable, à une patrimonialisation de l’environnement et des ressources naturelles dans les discours comme dans les textes juridiques de portée nationale et internationale. L’eau n’échappe pas à cette tendance lourde et la loi française sur l’eau de 1992, tout comme la directive cadre européenne sur l’eau de 2000 reconnaissent à cette ressource un caractère patrimonial. Toutefois, la directive cadre stipule que « L’eau n’est pas un bien marchand comme les autres mais un patrimoine qu’il faut protéger et gérer », soulignant que l’eau est à la fois un bien marchand (certes différent des autres) et un patrimoine…

L’objectif de ces journées d’études est de fournir un lieu pour confronter la manière dont cette patrimonialisation des ressources en eau a été analysée par les disciplines de sciences humaines, sociales et juridiques. Que recouvre précisément la notion de patrimoine dans le domaine de l’environnement et des ressources naturelles ? Quelles sont les implications du passage de la notion de patrimoine à celle de patrimoine commun ? Peut-on étudier le patrimoine indépendamment de toute référence au cadre marchand ? Quelles sont les implications de la patrimonialisation des ressources en eau pour la gestion des ressources, mais aussi des réseaux d’eau ?

D’un point de vue opérationnel, de nombreux travaux ont été menés sur le thème de la gestion patrimoniale des ressources naturelles et de l’environnement dans les pays développés, comme dans les pays en développement. Cependant, dans quelle mesure peut-on qualifier la gestion des ressources en eau de gestion patrimoniale ? Dans quelles configurations ? Comment la gestion patrimoniale s’articule-t-elle à la gestion intégrée des ressources en eau ? Sur quels territoires cette patrimonialisation opère-t-elle ?

Toutes ces questions seront abordées à l’occasion des quatre sessions organisées lors de la première journée. D’abord, nous effectuerons un cadrage sémantique et épistémologique de la notion de patrimoine dans le domaine de l’environnement et des ressources naturelles. Puis, en resserrant progressivement notre champ d’étude, nous analyserons les implications de la qualification de l’eau comme patrimoine. Enfin, les deux dernières sessions examineront, à partir d’études de cas, la manière dont la gestion patrimoniale des ressources en eau est conduite dans plusieurs pays en développement et dans des pays occidentaux avec une démarche comparative.

La seconde journée sera l’occasion d’une visite de terrain, comme lors des précédents rendez-vous scientifiques du GDR rés-eau-ville. La visite projetée est une visite du territoire des wateringues du Nord-Pas-de-Calais (situés dans la plaine maritime des Flandres, c’est-à-dire dans le triangle St Omer, Calais, Dunkerque). Le territoire des wateringues révèle une configuration spatiale et institutionnelle singulière orientée depuis plusieurs siècles sur la gestion des risques liés à l’eau. Envahi à l’origine par la mer, le territoire des wateringues fut mis hors d’eau par différents travaux à partir du 12ème siècle. Il s’agit aujourd’hui d’une vaste plaine maritime dont le

niveau moyen des terres est inférieur au niveau moyen des plus hautes mers. Un ensemble complexe de fossés, de watergangs, de canaux, d’écluses, de portes à la mer et de pompes permet l’évacuation de l’eau de surface face à la mer. L’ensemble du dispositif, constitué et amélioré au fil des siècles, est destiné à évacuer les eaux à la mer, faire barrage aux entrées d’eau marine à marée haute et lors de surcotes exceptionnelles, maintenir le plan d’eau à un niveau constant dans les terres en périodes humides et retenir l’eau douce en périodes sèches.

Présentation du comité d’organisation :

Coordinateur : Olivier Petit, économiste, Centre EREIA, Université d’Artois, Arras.

Comité d’organisation scientifique

Catherine Baron, socio-économiste, Lereps-Gres, Universités Toulouse I et II, Toulouse

Nadia Belaïdi, juriste, CNRS PRODIG, Paris

Iratxe Calvo-Mendieta, économiste, IMN, ULCO, Dunkerque

Catherine Carré, géographe, LADYSS, Université Paris I, Paris

Agathe Euzen, anthropologue, CNRS PRODIG, Paris

Jean Paul Haghe, géographe, PRODIG, IUFM de Caen

Graciela Schneier-Madanes, architecte-géographe, CNRS CREDAL, Paris

Comité scientifique d’évaluation

Federico Aguilera-Klink, Professeur d’économie à l’Université de la Laguna , Tenerife, Espagne.

Pierre Bauby, Chercheur en économie-gestion au Laboratoire d’Economie Dyonisien (LED), Université de Paris VIII.

Stéphane Callens, Professeur d’économie, Directeur du Centre EREIA, Université d’Artois, Arras.

Henri Coing, Professeur émérite de sociologie à l’université Paris XII - Val-de-Marne.

Hubert Gérardin, Maître de Conférences en économie, Rédacteur en chef de la revue Mondes en développement, Laboratoire Beta, Université de Nancy II.

Corinne Larrue, Professeur d’aménagement, Centre de recherches Ville Société Territoire, Université de Tours.

Patrice Mélé, Maître de Conférences en géographe, Centre de recherches Ville Société Territoire, Université de Tours.

Bruno Villalba, Maître de Conférences en sciences politiques, Laboratoire CERAPS-Lille II, Institut d’Etudes Politiques de Lille.

Franck Dominique Vivien, Maître de Conférences en économie, Laboratoire HERMES, Université de Reims.


Programme prévisionnel :


Vendredi 9 mars 2007 (Université d’Artois, Arras)

9 heures : Ouverture (Président de l’Université d’Artois, Directrice du GDR rés-eau-ville, les organisateurs)

9 h 15 : 1ère session : Cadrage sémantique et épistémologique de la notion de patrimoine dans le domaine de l’environnement

- Franck-Dominique Vivien (Maître de Conférences en économie, Université de Reims, Laboratoire HERMES, Reims) : « Pour une économie patrimoniale appliquée à l’environnement et aux ressources naturelles ».

- Olivier Barrière (Chargé de recherches en anthropologie juridique à l’IRD, US "Espace", Montpellier) : « Une approche patrimoniale appliquée aux questions foncières et environnementales dans les pays en développement ».

10 h 45 : Pause-café

11 h 00 : 2ème session : La qualification de l’eau comme patrimoine : entre patrimoine conçu et patrimoine construit

- Catherine Baron (socio-économiste, Professeur d’aménagement,

Universités de Toulouse 1 et 2), Nadia Belaïdi (Chargée de recherches en droit international au CNRS, Laboratoire PRODIG, Paris), Agathe Euzen (Chargée de recherches en anthropologie au CNRS, Laboratoire PRODIG, Paris) : « Le statut de la "ressource" à travers la réglementation de l'accès à l'eau ».

- Jean-Pierre Le Bourhis (Chargé de recherchs en sciences politiques au CNRS, CURAPP, UMR 6054, Amiens) : « De la loi sur l'eau à la gestion territoriale de la ressource. L'expérience française des SAGE après 15 ans de

mise en œuvre ».

12 h 30 : Déjeuner

14 h 00 : 3ème session : Les territoires de la patrimonialisation de l’eau

- Mohamed El Faïz (Professeur d'histoire économique, Université Cadi Ayyad, Marrakech, Maroc) : « La gestion patrimoniale des ressources en eau : dimension historique et défis contemporains au Maroc ».

- Bruno Romagny (Chargé de recherches en économie à l’IRD, Laboratoire "Population-Environnement-Développement", UMR 151 IRD-Université d’Aix-Marseille) : « La gestion patrimoniale de l’eau au Maghreb : regards croisés Tunisie/Maroc ».

- Ioan Radu, Dorian Vladeanu, Minodora Ursăcescu, Mihai Cioc (Academia de Studii Economice Université de Bucarest, Roumanie) : « Contraintes et options stratégiques pour la gestion des ressources en eau : une perspective roumaine ».

16 h 15 : Pause-café

16 h 30 : 3ème session (suite) : Les territoires de la patrimonialisation de l’eau

- Stéphane Ghiotti (Chargé de recherches en géographie au CNRS, Laboratoire Mutations des Territoires en Europe, UMR CNRS, Université de Montpellier II) : « La patrimonialisation des fleuves et rivières : une comparaison France-Liban ».

- Henry Ollagnon (Professeur en gestion du vivant et stratégies patrimoniales à l’INA-PG, Paris) : « La gestion de la qualité de l'eau : quelles stratégies patrimoniales ? »

18 h 00 : Conclusion de la journée

Samedi 10 mars 2007 : Visite de terrain – Les wateringues du Nord-Pas-de-Calais : un patrimoine à gérer

Renseignements et réservations :

Nadine Hubert:

UFR AES - 9, rue du temple – BP 665 – 62030 ARRAS CEDEX France

+ 33 (0)3 21 60 37 62 ou nadine.hubert@univ-artois.fr)

Olivier PETIT
Centre EREIA (EA 4026, Université d'Artois) et IFRESI-CNRS

Maître de Conférences en Sciences Economiques
Université d'Artois
UFR d'Administration Economique et Sociale
9, rue du Temple
BP 665
62030 ARRAS CEDEX

FRANCE
Tel : 03 21 60 49 52
Visitez le site de la Revue Développement Durable et Territoires : http://developpementdurable.revues.org

January 11, 2007


Position: Conservation and Environmental Anthropologist

Please contact: Alaka Wali, awali@fmh.org, for additional information about this position.


This two-year grant-funded position focuses on working with partners and communities in South America to implement conservation programs.

The Center for Cultural Understanding and Change (CCUC) is part of the Environment, Culture and Conservation (ECCo) Division of The Field Museum. We work closely with the department of Environment and Conservation Programs (ECP) to identify, establish and sustain protected areas and their buffer zones. With our collaborators in ECP, we give equal consideration to the protection of biological and cultural diversity and the promotion of sustainable livelihoods for local communities. Our goal is to put specific knowledge to work for conservation of large tracts of wilderness while providing sustainable livelihoods for people in the surrounding communities.

Job Duties

Responsibilities include:

  • Train, resource-use map duties and assess social characteristics of communities
  • Work collaboratively with local South American partners to imlpement conservation programs
  • Contribute to grant writing, technical reports, publications and other materials for dissemination

Qualifications

A qualified candidate must have:

  • a Ph.D
  • Five years minimum field experience (may include dissertation research) working in community-based conservation
  • Fluency in spoken and written Spanish
  • Excellent communication skills
  • Excellent writing skills

Please direct them to www.fieldmuseum.org or send CV and cover letter to awali@fmnh.org

Applications will be accepted until February 28, 2007.

Thank you,

Alaka Wali

John Nuveen Curator of Anthropology

Director, Center for Cultural Understanding and Change

January 10, 2007

IASC 2007 North American Regional Conference

Theme: “Transitions in Defining and Utilizing North American Commons”
Host: Sir Wilfred Grenfell College, Memorial University
Location: Newfoundland, Canada
Dates: July 31 – August 3, 2007

Plenary speakers are:

Dr. Fikret Berkes
Professor and Canada Research Chair
University of Manitoba
Title of Talk: Governance systems and role of communities: The challenge of scale

Dr. Roberto Enriquez-Andrade
Facultad de Ciencias Marinas, Universidad Autónoma de Baja California
Title of Talk: Globalization and market pressures on Mexico’s marine and coastal commons: 12 years of NAFTA

Registration is now open and participants and observers are encouraged to register early for discounted conference rates at: http://www.swgc.mun.ca/iasc2007/index.asp . Individuals not wanting to register online may complete the attached registration form.

The theme of the meeting is “Transitions in Defining and Utilizing North American Commons.”

We welcome proposals for panels, workshops, directed discussion sessions, individual papers, and posters relating to the following topics:

* Societal vision, goals, and objectives regarding the Commons and human well being;
* Expanding conceptions of the Commons, including the ‘New Commons’;
* Reducing conflict, improving management, and increasing efficiency in traditional natural resource (e.g., fisheries, forestry, agriculture, wildlife, water) sectors;
* Out-migration and eroding human/social capital in resource-dependent rural regions;
* Global benefits versus local costs – sustaining local and regional stewardship capacity;
* Global costs versus local benefits – mitigating the external costs of local resource use;
* International institutions and the Commons (e.g., Kyoto Protocol, NAFO, NAFTA);
* Globalization and market pressures on North American common pool resources;
* Aboriginal perceptions, goals, and governance issues in North American Commons;
* Theoretical and methodological advances in Commons research;
* Commons research – making the transition from information to public policy; and
* Resource management and challenges in Newfoundland and Labrador (e.g., fishery collapses, rural out-migration, sealing, tourism development, hydroelectric development).

Panels, Workshops, Directed Discussions. Submit an abstract to organize a 1.5 hour concurrent panel session (3 to 4 speakers and session chair), workshop (a practically-oriented session with 2 or 3 speakers, session facilitator, and sufficient time for audience questions), or directed discussion (a facilitator(s) stimulates audience participation on a particular topic). Abstracts should be a maximum of 350 words and include names and affiliations of the organizer and individual presenters (if applicable). Abstracts for panels, workshops and directed discussions are due February 16, 2007. Confirmation of acceptance will be sent by March 9. Panel session presenters will need to submit an abstract for their individual papers by March 23 (see below).

Individual Papers. Submit an abstract to give a 20-minute oral presentation. Abstracts should be a maximum of 250 words. Include the name, title and affiliation of each author. Abstracts will be peer reviewed and are due March 23, 2007. Confirmation of acceptance of the abstract will be sent by April 27, 2007. Final papers are due June 22, 2007 (details will be sent to authors upon abstract acceptance).

Posters. Submit an abstract to present a poster. Abstracts should be a maximum of 250 words. Include the name, title and affiliation of each author. Posters can be used to present research results, case studies, or provide information about practitioner initiatives relating to the management of the Commons. Abstracts are due June 22, 2007.

Conference Proceedings. All abstracts and submitted papers will be made available online. All conference paper submissions will be peer reviewed and successful papers will be published in full in an edited conference volume.

Submission of Abstracts. All abstracts must be submitted electronically in Word, text, or PDF format. Abstracts should be submitted to the Conference Chair, Murray Rudd, via email (mrudd@swgc.mun.ca).

Additional information about the venue, program, and accommodations is available on the conference website at: http://www.swgc.mun.ca/iasc2007/index.asp.